BLOG

“Dünyaya en büyük hizmet, sağlıklı gıdaya verilen hizmettir”

22 Kasım 20244 dk okuma

Türkiye Gıda Sanayii İşverenleri Sendikası (TÜGİS) ve Sürdürülebilirlik Akademisi’nin iş birliğiyle düzenlenen 10. Sürdürülebilir Gıda Zirvesi, gıdanın bugünü ve geleceğini masaya yatırdı. Sürdürülebilirlik Akademisi Başkanı Murat Sungur Bursa, “Günümüzde gıda sektörü, tarımdan sanayiye uzanan bir yapı olmanın ötesinde çok sayıda işletmeyi ve çalışanı kapsıyor. Dünyaya en büyük hizmeti sağlıklı gıdaya verilen hizmet olarak değerlendiriyoruz” ifadelerini kullandı. 

Gıda zincirinin yeniden tasarlanmasına yönelik ortak vizyon ve strateji geliştirilmesi hedefiyle bu yıl onuncusu düzenlenen ve “Gıdanın Geleceği için Dönüşüm” temasını ele alan Sürdürülebilir Gıda Zirvesi, geniş bir katılımla gerçekleşti.  Zirvenin açılış konuşmasını gerçekleştiren Türkiye Gıda Sanayii İşverenleri Sendikası (TÜGİS) Yönetim Kurulu Başkanı Kaan Sidar sürdürülebilirliğin günümüzün en sık kullanılan kavramlarından biri olduğunu belirterek, “Dünyanın varolan kaynaklarının verimli kullanılması ve giderek artan dünya nüfusunun ihtiyaçlarının adil bir biçimde karşılanması gerekiyor. Bu durum, gıda söz konusu olduğunda daha büyük bir önem kazanıyor. Gıdada sürdürülebilirlik için sektörün tüm paydaşlarının eşgüdüm ve dayanışma içinde çalışması gerekiyor. Sürdürülebilir Gıda Zirvesi, bu misyonu gerçekleştirmek üzere 10 yıl önce TÜGİS ve Sürdürülebilirlik Akademisi’nin iş birliğiyle yola koyuldu ve yıllar içerisinde akademi, finans, sanayi, iş dünyası, medya, KOBİ’ler ve STK’lar da dahil olmak üzere sektörün tüm paydaşlarını buluşturan geniş bir organizasyon hâline geldi. Bu yıl da zirvemizde, gıda sektörü temsilcileri kısıtlı kaynaklar ve iklim krizinin etkilerine rağmen dünya nüfusunu beslemeye yetecek miktarda gıda üretimini sağlayabilecek gıda sistemlerinin nasıl tasarlanabileceğini, gıdada dönüşümün nasıl sağlanabileceğini tartışacaklar” dedi. 

Zirvenin açılış konuşmaları kapsamında söz alan Sürdürülebilirlik Akademisi Başkanı Murat Sungur Bursa ise, “Bu yıl onuncusunu düzenlediğimiz Sürdürülebilir Gıda Zirvesi’yle, özel sektörün iş yapış biçimine sürdürülebilirlikle uyumlu bir şekilde katkı sağlamayı hedefliyoruz. Günümüzde gıda sektörü tarımdan sanayiye uzanan bir yapı olmanın ötesinde, çok sayıda işletmeyi ve çalışanı kapsıyor. Bununla birlikte toplumun sağlığı, geleceği ve bağımsızlığı için gıdanın güvenli ve sürdürülebilir olmasının çok önemli olduğunu vurgulamamız gerekiyor. Dünyaya en büyük hizmeti sağlıklı gıdaya verilen hizmet olarak değerlendiriyoruz. Gıda tarımsal faaliyet olmanın ötesinde gezegenimizin ve insanlığın geleceği için büyük önem arz ediyor” dedi.  

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, “Gıda arzı ve güvenliği konusunun, geçmişte olduğu gibi bugün de ülkelerin gündeminde önemli bir yer tuttuğuna şahit oluyoruz. Sağladığımız çok yönlü desteklerle gıda sanayimizin başat sektörler arasında yer almasını sağlıyoruz" şeklinde konuştu. 

Bakan Kacır, insanlık tarihi boyunca sürdürülebilir gıdaya erişimin, medeniyetlerin inşasında, ilerleyip büyümesinde etkin rol oynadığı gibi kimi zaman ise sürdürülemeyen üretim yöntemlerinin uygarlıkların çöküşüne sebep olduğunu belirtti.

Bunun, kaynakların sınırsız olmadığı gerçeğini insanlığa ders niteliğinde bir öğreti olduğunu söyleyen Bakan Kacır, "Gıda arzı ve güvenliği konusunun geçmişte olduğu gibi bugün de ülkelerin gündeminde önemli bir yer tuttuğuna şahit oluyoruz. İklim krizleri, pandemi, küresel göç ve bölgesel savaşlar; gelişmişlik düzeyi ne olursa olsun tüm ülkeler için tarım ve gıdayı ikamesi mümkün olmayan sektörler haline getiriyor. Biz de tarım ve gıda sanayi politikalarımızı buna göre şekillendiriyor, sektörün ihtiyaç duyduğu güncellemelere sahip, planlı uygulamaları yürürlüğe alıyoruz. Attığımız uzun soluklu adımlarla tarım ve sanayi sektörlerimiz arasında bağları güçlendiriyoruz. Çiftçilerimiz, müteşebbislerimiz ve emekçilerimiz için ülkemizin yüksek tarım potansiyelinin ekonomik değere dönüşmesini temin ediyoruz. Sağladığımız çok yönlü desteklerle, gıda güvenliği hususunda önemli rol üstlenen gıda sanayimizin ülkemizin kalkınma yolculuğunda başat sektörler arasında yer almasını sağlıyoruz. İşte bu anlayışla, 2002 yılından bugüne kadar gıda ürünleri imalatına yönelik 8 bin 589 yatırıma teşvik belgesi düzenledik. 708 milyar lira sabit yatırımın ve 252 bin nitelikli istihdamın önünü açtık. Gıda sanayimizin üretimini; çevreci, sürdürülebilir ve altyapısı tamamlanmış yatırım sahalarında gerçekleştirmesi için attığımız adımların neticesinde; 11’i ’gıda ihtisas organize sanayi bölgesi’ olmak üzere toplam 203 organize sanayi bölgemizde müteşebbislerimiz gıda ürünleri imalatı gerçekleştiriyor. OSB’lerimizde faaliyet gösteren bu işletmeler 187 bin kişiye istihdam sağlıyor. Gelinen noktada, gıda sanayimizin yalnızca iç talebi karşılamakla kalmadığını aynı zamanda son yıllarda ihracatta kaydedilen gurur tablosunda da büyük pay sahibi olduğunu memnuniyetle ifade etmek isterim" dedi.

Murat Ülker’den “israfsız şirket” örneği

Yıldız Holding Yönetim Kurulu Üyesi, Pladis ve Godiva Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ülker ise yaptığı konuşmada sürdürülebilir kalkınmanın hayata ve iş vizyonuna dahil edilmesinin önemini gıda sektörüyle örnekledi. Özellikle gıda israfının gıda verimliliğini önemli oranda etkilediğini vurgulayan Ülker, “Gıda verimi dünya genelinde yaklaşık %21 oranında azaldı. Gıdaların yüzde 13’ü hemen hasat sonrası, yüzde 17’si ise satış noktalarına vardığında veya evde israf oluyor” dedi. Verimliliğin artması için hem ekonomik hem de ekolojik dayanıklılığın güçlenmesi gerektiğinin altını çizen ve israfsız şirket vurgusunu tekrarlayan Ülker; “Gıda sistemleri tarladan sofraya gelene kadar tüm paydaşların sorumluluğuyla çözülebilir. Bu dönüşüm, sadece çevresel sürdürülebilrilik değil ekonomik ve sosyal sürdürülebilirliği de kapsıyor. Üretim sistemlerimizi sürdürülebilir hale getirebilmek için eski yöntemleri bırakmalıyız. Hedefimiz kapsayıcı gıda sistemlerine geçisi hızlandırmak olmalı. Biz buna israfsız şirket diyoruz ve israfsız şirket verimli şirket demektir.” dedi. İsrafsız şirket kapsamında Ülker örneğini de veren Murat Ülker, “Hasattan tüketime kadar tüm aşamalarda israfı azaltmaya yönelik uygulamalar geliştirilmeli. Biz senede 20 bin km daha az yol yapıyor, karbon azaltımı ve enerji tasarrufuna yönelik projeler geliştiriyoruz. Holdingten başlayarak bütün paydaşlarımızla ortak bir anlayışla bunu gerçekleştiriyoruz” dedi. 

Haber Kategorisindeki Yazılar
05 Mayıs 20151 dk okuma

EBRD ve KICB’den Kırgızistanlı bisküvi üreticisine destek

Kırgızistan merkezli bisküvi ve kek üreticisi Shirin-Sulaiman, EBRD’nin orta ölçekli işletmelere de...

10 Aralık 20242 dk okuma

İDMA Endonezya & AgriBiz 2025’e Jakarta hükümetinden tam destek